2009. január 2., péntek

Ünnep




Eltelt a 2008-as év,2009-et írunk,reméljük jobb lesz ez az év.
Az írásom még a múlt évről szól.
Kezdem a disznó vágásnál ami dec.23-án volt.Előtte való nap du.-án készülődtem,azaz van amivel már hamarabb,úgye a bevásárlás már napokkal azelőtt meg volt,de ellenőrzés minden meg van?.
Előtte nap du.-án fokhagyma tisztitás,fúj ragad ahéj a kézre,késre,büdös.Jobb módszerem nincs mint a kézzel tisztítás,próbáltam áztatási módszert de nem nyerő.A vett bél,-koszos, mérgelődés, drágán megveszi az ember és lássd szutykos. Nagyon régen vettem ilyen csúnyát,na többszöri
mosás segitett.Én a reggeli vér készitéséhez is előre tisztítom a vöröshagymát,össze vágom ahogy illik,lévén hogy egyedül vagyok reggel általábanmég a hozzávaló burgonyát is meg tisztítom ,össze
vágom reggel csak alá kell gyújtani és már főhet is.Rizsát is előre meg főzöm.Bél egyik vége kötözés
is megtörténik.Edények elkészitése kézközelbe,rettentő idegesítő amikor járják a nyakam most ez most az kell,kiakaddok minden disznótorban ezen,hiába készitem elő ami kell,a merőedénytől kezdve a kefe stb...szemelőtt van de mindig be jönnek ha valami kell.
A reggeli általában kész mire meg van mosva,de mire felbontja biztos,amig a viz felforr a vérnek
el sietek kenyérért,már csak főzni kell. Ha nagyon éhesek akkor felbontás előtt esznek,vagy aki ráér eszik így nincs egyedül hagyva sosem sem az üst sem a hús.Ugye a kutya macska van az udvarban,kíváncsiak szagot érzik vigyázni kell.
A férfiak vannak,most kivételesn 6-an,ebből egy másnapos volt semminek nem hívták,a férjem
is semminek hívják,nem tud hajolni na meg a nem is akarom csinálni,úgy állni oda hogy más is férjen,sajna.
Most a változatosság kedvéért a belet is megtisztítottam,mivel a zsír ilyen drága minden kövért leszedtem a bélről,kiáztattam és kisütöttem 2,5 liter zsír lett és nagyon szép lett.
A kissebbik lányom csak addig volt,míg elmosogatta a reggeli után maradt mosatlant, a húst be tette a sütőbe,és menni kellett dolgozni,11 órakor.Na innen egyedül nő.Na de nem fog ki rajtam.
Szaladgáltam a bél tisztítás és a férfiak hús össze vágása között,mert mindig túlságosan le szedik a csontról a húst ,oda kell ügyelni rájok.A férjem az abálóra ügyelt, meg tüzelt,erre volt jó,köziben ült egy széken,mégis ő fáradt el.Még jó hogy meg bizható a sütöm így azt nemkellett lesni.
Nálunk az a szokás nem állnak meg ebédelni,folyamatosan csinálják,fel vágják,darálják a húst,meggyúrják addigra az abálóban megfő a hurkába való feldarabolják.Kolbász töltés,hurkatöltés.Zsírt a férjem szokta csinálni,amellett nem kell hajolni,menni.
Menet közben mosogatok ,nem szoktam összevárni,hogy sok legyen.Sül a kolbász,hurka.
Általában mire be van töltve a kolbász hurka addigra kész a sült lehet vacsizni.Nem szoktam főzni semmeit mert nem igazán szoktam vacsorázni ,elég a sülthús és a kolbász.Addigra kisül a tepertő is.Jelenleg senki nem ivott szeszt ami nagy ritkaság számba megy,forró teáztak egésznap.
HURRÁ!
Vacsi után mindenki haza.Ha nem vagyok fáradt még a kóstolót is elkészitem mindenkinek és viszik is haza,mivel most egyedül voltam és más megfontolásból most nem kapták.
Ha mindenki elment szét nézek kint bent mi maradt mosatlan, azt elmostam,feltakarítottam,súroltam nem szeretem ezeket másnapra hagyni.Este 6-ra kész voltam.Hogy miért vagyok egyedül nő a disznó vágáskor?Ennek története van.
A mikor össze kerültünk annak idején még sokan voltunk az ilyen eseményen,évekig türtem.
Egyszer bele untam,azt mondtam elég!! többé vagy nem vágunk vagy szelektálunk.A férjem rögtön mert irigy vagyok,ne hogy egyenek azért.Történt egyszer,hogy mivel férjem vidéken
dolgozot le kellett vágnom egy hízót,választhattam hagyom elpusztulni,vagy levágom,ugyan is szét csúszott a hátsó két lába és a többi meg rátaposott.Hát levágtam.Ki kötöztem szegényt és leszúrtam,könnyeimmel küzködve,mert ezzel más volt a szándékunk.Pont akkor az utcában
egy férfi sem ért rá.Szomszéd nagyobbacska lánnyal megperzseltük,addigra a szomszéd bácsi elökerült,kétté vágta tovább magam voltam.Na megtanultam egyedül dolgozni,estig feldaraboltam,ledaráltam.Egy másik szomszéd este segitett megtölteni a kolbászt,hurkát.
Késő este ez kész lett,a zsír sütés keserves kínja másnapra maradt.Kis fiam alig volt 2 hónapos,
egyik kezemben a gyerek a másikkal a zsírt kavartam,közben ugye még szoptattam is.
Mire a férjem vidékről haza jött már kész volt a füstölés is.Azt mondta neki ne mondja senki hogy ezt egy nő egyedül némi segítséggel megtudja csinálni,sőt még felvolt háborodva miért kellet le vágni.Hagytam volna 100 kg-os disznót pusztulni?soha.Mindez májusban volt,ekkor tájt kezdtünk bele a nagyban hízlalásba.Pár hónap múlva nem evett egy 50-60 kg-os süldő,megint egyedül voltam természetesen,az állatorvos azt mondta csapjam le mert ez lenyelt valamit,és nem beteg.Itt apósom segitett perzselni,de egyedül bontoottam fel ,de most lesütöttem az egészet,mert nem volt fagyasztó,és még meleg volt az idő.Akkor azt mondtam a férjemnek nekem egy nő sem kell többet hogy be tegye a lábát disznó torba.Amikor jártak még képzeljétek csak egymást kellett kerölgetni.Két sógórnőm családostól,anyósom 4 sogorom,A gyerekek az egész lakást felforgatták.Többet nem kérdtem belőle,a férjem elfogatta végre a tényt hogy ez így lesz.Csak akinek hasznát vesszük az jön és kész.Még próbáltam egyszer az egyik sógornőmet hívni mert friss volt a szem műtétem nem szabad volt semmit sem csinálnom,a kissebbik lányom meg fözni még nen tudott,hát képzeljétek a húst be rakta a sütőbe és elment hogy jün nem soká, egyszer csak érzem iszonyú nagy bűz van hát a hús valójában már égett a sütöben,a kis lány nem tudot mit kezdeni vele,hiába kapcsolta ki a gázt,na akkor nem volt vacsi semmi.Szóltam az embernek én nem akarom magam felidegesiteni,de ha a nénje jön hajitsa ki,többet nem akarom meg láttni a portámon,így cserben hagyni.Jött is két -három óra körül,jaj jöttem már hát fordulhatott is vissza,jó darabig nem is nagyon beszéltünk.A másik sógornőm még annyit sem ér,
csak áll és nyihog vagy morog,már megint mosogatni kell.
Hái ilyenekért vagyok én egyedül,begyakorolt elő készüléssel,munka menettel.
Na ez jó hosszú lett.
DEC.-24.
De.-főzés;orja leves,sült kolbász és hurka.
Kissebbik lányom barátjával,a nagyobbik lányom a két lánykájával ígérkezett,ajándék csere mert az unokák most érnek rá.Fenyő díszítés,ezt is egyedül a fiam "én kinöttem belöle", férjem
"rosszul érzem magam",csináld magad mozgalom.Még szerencse nem nagy fa.Gyors ajándék csere,unokák rohantak öltözni templomba menés,ez náluk már hagyomány.
Kaptam egy újság tartót a kislányomtól, a nagytól törülközőt,unokáktól tusfűrdöt.
A férjemtől kerékpárt,a kissebbik fiam is adott bele.Már előtte meg kaptam párnappal,Ritkán vesz valamit az ember nekem,ezért én nem vettem neki semmit.
A nagyobbik fiam,nem méltatot arra hogy átjöjjön az unokákkal,menjek én ha akarom láttni,hát nem tudom.Évekkel ezelőtt megromlott a viszony köztünk,nagyon csúnyán tett nekem a telefonba és nem volt igaza,a kissebbik fiam akkor azt mondta anyu itt vagyunk mi neked mi jobban szeretünk nem veszed észre,igaza volt.
Na elmlt ez a nap is.
25-e.
Valahogy nyűgösen ébredtem.A férjecském még rá tett egy lapáttal,olyat mondott amit azt nem nekem kellet volna inkább a drága testvéreinek,és kiakadtam,egésznap nem szóltam hozzá.

26.-ka.
Ebédre hívtam a kissebbik lányomat és élettársát,akissebbik fiam barátnöjét azaz ö nálunk aludt.
Menü;csont leves cérnametéltel,sült libacombok hagymás tört burgonyával pároltkáposztával.
Nagyon finom volt ízlet mindenkinek.
El is múlt a karácsony.
Természetesen karácsonyi terítők is elő kerültek.Mutatom ha sikerül.

2 megjegyzés:

Fauna írta...

Élvezetes volt olvasni az írásodat, egy csomó minden újat megtudtam rólad! Nagyon erős nő vagy!

sandorne0824 írta...

Köszi.Mindig próbáltam talpon maradni.